سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

90/3/16
11:38 ع

تاریخچه جام ملتهای اسیا

1- عربستان پر افتخار ترین تیم جام

در 13 دوره گذشته، 13 تیم موفق به کسب عنوان از جام ملت هاى آسیا شده اند. عربستان با 3 بار قهرمانى در سال های 84 و 88 و 96 همچنین 2 عنوان نایب قهرمانى در سال های 92 و 2000 پرافتخارترین تیم تاریخ جام ملت هاى آسیا است. پس از عربستان، ایران با کسب 3 عنوان قهرمانى در جام هاى 68 و 72و 76 و همچنین کسب چهار عنوان سومى در رده دوم پرافتخارترین تیم ها قرار گرفته است.

ژاپن با کسب 3 مقام قهرمانى، سومین تیم پرافتخار آسیاست و کره جنوبى نیز با 2 عنوان قهرمانى، 3 عنوان نایب قهرمانى و 2 عنوان سومى در رتبه چهارم است.

رژیم اشغالگرقدس، کویت، چین، امارات، هند، برمه، تایوان، هنگ کنگ و تایلند سایر تیم هایى هستند که موفق به کسب عنوان در جام ملت هاى آسیا شده اند. البته اکثر این تیم ها در ادوار ابتدایى جام مقام به دست آورده اند.


2- پر افتخار ترین بازیکن

پرویز قلیچ خانى کاپیتان سابق تیم ملى با کسب 3 عنوان قهرمانى، پرافتخارترین بازیکن قاره آسیاست. قلیچ خانى در 3 دوره پیاپى همراه با ایران در جام ملت هاى آسیا به مقام قهرمانى دست یافته است که در دوره سوم به عنوان کاپیتان جام قهرمانى را بالاى سر برد. تنها بازیکنى که مى تواند به این رکورد دست یابد کاواگوچى دروازه بان ژاپن است که در صورت قهرمانى در این دوره با رکورد قلیچ خانى برابرى خواهد کرد.


3 – پر افتخار ترین مربی





کارلوس آلبرتو پریرا مربى سرشناس برزیلى با 2 عنوان قهرمانى در سال های 1980 با کویت و 1988 با عربستان پرافتخارترین مربى در تاریخ این مسابقات است..

در 13 دوره گذشته، 6 بار مربیان بومی آسیایى و 7 بار نیز مربیان غیرآسیایى تیم هاى خود را به عنوان قهرمانى رسانده اند. ایران در هر 3 دوره ای که به عنوان قهرمانى دست یافته است با مربیان ایرانى موفق به انجام این مهم شده است.

مربیان تیم هاى قهرمان در جام ملت هاى آسیا

لی یو هیونگ (کره جنوبی )

ووی های دئوک ( کره جنوبی 1960)

گیولا ماندی (مجارستان -1964)

محمود بیاتی (ایران -1968 )

محمد رنجبر (ایران 1972 )

حشمت مهاجرانی ( ایران 1972 )

کارلوس آلبرتو پریرا (برزیل -1980)

خلیل الزیانی (عربستان -1984)

کارلوس آلبرتو پریرا(برزیل 1988)

هانس اوفت ( هلند 1992 )

نلو وینگادا (پرتغال – 1996 )

فیلیپ تروسیه (فرانسه -2000 )

زیکو ( برزیل -2004 )
4- بهترین بازیکن جام

انتخاب بهترین و باارزش ترین بازیکن جام (MVP) از سال 1984 در دستور کار AFC انتخاب بهترین و با ارزش ترین قرار گرفت. اگرچه در دوره هاى قبل از آن نیز بهترین بازیکن جام به طور غیر رسمى انتخاب مى شد که در سال 1972 ابراهیم آشتیانى و در سال 1976 على پروین به عنوان بهترین بازیکنان جام معرفى شدند.

در 6 دوره اى که بهترین بازیکن جام به طور رسمى انتخاب شده، ژاپنى ها با 3 عنوان رکورددار هستند. نکته دیگر آنکه فقط در 3 دوره بهترین بازیکن جام از تیم قهرمان انتخاب شده است.

جیت ژی کوآن (چین – 1984 )

کیم جو سونگ ( کره جنوبی -1988 )

????- تاکویا تاکاگى (ژاپن)تاکویا تاکاگی (ژاپن – 1992 )

خداداد عزیزی (ایران – 1996 )

هیروشی نانامی (ژاپن 2000 )

شونسوکه ناکامورا (ژاپن -2004 )



5- آقای گل جام

على دایى مهاجم گلزن تیم ملى ایران در سال 1996 با 8 گل به عنوان آقاى گلى جام دست یافت. این بیشترین تعداد گل به ثمر رسیده در یک دوره جام است و البته رکورد قبلى نیز با 7 گل در اختیار دیگر مهاجم ایرانى بهتاش فریبا بود. در 6 دوره جام ملت هاى آسیا عنوان آقاى گلى از آن گلزنان ایرانى بوده است.

????- نائوم استلماخ (اسراِییل) ? گل

????- چو یون اوک (کره جنوبى) ? گل

????- مردخاى اشپیگلر (اسراِییل) ? گل

????- همایون بهزادى (ایران) ? گل

????- پارک اى چون (کره جنوبى) ? گل

????- غلامحسین مظلومى (ایران) ? گل

ناصر نورایى (ایران) ? گل

فتحى کمیل (کویت) ? گل

????- بهتاش فریبا (ایران) ? گل

چون سون هو (کره جنوبى) ? گل

????- ناصر محمدخانى (ایران) ? گل

شاهرخ بیانى (ایران) ? گل

جیا ژى کوآن (چین) ? گل

????- لى تائه هو (کره جنوبى) ? گل

????- فهد البیشى (عربستان) ? گل

????- على دایى (ایران) ? گل

????- لى دونگ گوک (کره جنوبى) ? گل

????- على کریمى (ایران) ? گل

علا هوبیل (بحرین) ? گل


6- برترین گلزن تاریخ جام

على دایى با ?? گلى که در ? دوره حضورش در جام ملت هاى آسیا به ثمر رسانده است، برترین گلزن تاریخ این مسابقات است. دایى در جام ?? هشت گل، در جام ???? سه گل و در جام ???? نیز ? گل به ثمر رسانده است. پس از دایى، لى دونگ گوک مهاجم کره جنوبى در

? دوره گذشته ?? گل به ثمر رسانده و این فرصت را دارد که در این دوره شمار گل هاى خود را افزایش دهد.
?- بیشترین حضور در جام

لى مینگ کاپیتان سرشناس چین با? دوره حضور در جام ملت هاى آسیا در بین تمام بازیکنان آسیایى رکورددار است. مینگ در ? دوره پیاپى در سال هاى ???? و ???? و ???? و ???? به همراه چین در این مسابقات حضور یافته است و ضمن انجام ?? بازى، ? گل نیز به ثمر رسانده است.

?- بیشترین بازى در جام

رکوددار این عرصه نیز کسى نیست جز على دایى! کاپیتان سابق تیم ملى با انجام ?? بازى در مرحله نهایى جام ملت هاى آسیا (???? شش بازى، ???? چهار بازى و ???? شش بازى) این رکورد را به خود اختصاص داده است. پس از دایى ? بازیکن چینى، هائو هایدونگ و ژو بو با انجام ?? بازى در رتبه بعدى قرار گرفته اند.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
امیر..[1]
 

بیوگرافی کریس جووون: کریستیانو رونالدو دوس سانتوز اویرو تاریخ تولد : 5 فوریه سال ???? روز یکشنبه (16 بهمن 1364 ) مکان تولد : فونچال ملیت : پرتغالی وضعیت : مجرد قد : سانتی متر??? وزن : 75 kg شهر تولد : مادیریا رنگ مورد علاقه : سفید لقب دوران کودکی : پاتریک کلایورت تیم دوران کودکی : اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا ستاره دوران کودکی : مارادونا بازیکنان مورد علاقه : فیگو و هانری کار هایی که دوست دارد انجام دهد : قدم زدن رفتن به سینما گوش دادن و در بعضی اوقات تنها بودن هنرپیشه مورد علاقه : جان کلود ون دام هنرپیشه زن مورد علاقه : آنجلینا جولی غذای مورد علاقه : ‌‌Bacalhau a Braz یک غذای پرتغالی و Cod fish نوشیدنی مورد علاقه : San Tal یک نوشیدنی پرتغالی آهنگ مورد علاقه : آهنگی برای رقص از کاربرای محترم این وب درخواست دارم که هر چیزی رو که میخواید میتونید توی قسمت های نظرات بذارید .که تویه بازدیدای بعدتون مطلبشو بزارم .با تشکر مدیر وب امیر


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ